Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Social fobi / ångest

Av Jasmine Thorildsson - 12 februari 2013 22:18

Här kommer inlägget från min andra blogg, 
 
 
 
 
Tänkte ta och förklara för alla er läsare och vänner? hur jag funkar egentilgen pga min sjukdom,
Jag har ju varit sjukskriven sen november, alltså snart ett år,
MEN, jag har levt med det här sen jag gick på solleröskola, alltså 5-6an
det jag har är Social fobi,
"Social fobi karaktäriseras av att känna obehag eller rädsla i eller inför sociala situationer. Social fobi finns i två olika former, generell social fobi och specifik social fobi. I den generella typen upplever individen ångest i närvaro av andra människor, i den specifika typen uppkommer ångestreaktionerna vid vissa situationer, till exempel då personen ska hålla ett föredrag.Diagnosen kategoriseras som ett ångestsyndromEn person med social fobi försöker ofta undvika sociala situationer på alla möjliga vis. Man ska inte förväxla social fobi med vanlig blyghet; social fobi är ett verkligt handikapp som förhindrar den drabbade att leva ett normalt liv."
 
och enligt läkarna och mig själv så är jag båda dom är typerna,
och ja vissa tror att jag bara är blyg och löjlig när jag t.ex inte vågar gå in i en affär själv och handla, kanske hur lätt som helst för er men för mig så innebär de att jag får yrsel svettningar och kan svimma av!
Jag kommer ihåg när jag hade praktik i mora på en blomsteraffär,
då fick jag precis som jag skrev nyss och de sluta med att jag svimma, Pang rätt ner i stengolvet,
och när jag vakna igen så höll jag på att skämmas ihjäl så jag höll på att svimma igen, Men en av personalen tog mig in till ett rum som jag fick sitta själv i tills min bror kom och hämta mig,
och de här är också en stor del till att jag hoppa av gymnasiet,
och varför jag skolka så mkt som jag gjorde i högstadiet/gymnasiet
 
"Det kan vara mycket besvärligt att ha ett fungerade liv när man har social fobi; vardagliga saker som att jobba, gå i skolan, åka buss och handla är ofta väldigt jobbiga. Situationer där uppmärksamheten riktas mot personen kan vara speciellt jobbiga, som till exempel att redovisa eller hålla tal inför en grupp människor. Därför börjar dessa personer ofta att isolera sig mer och mer. Detta skapar en ond cirkel då den sociala fobin ofta blir värre och värre på grund av att de inte träffar några människor och rädslan för sociala situationer växer."
 

och det är inte allt, har även diagnosen ångest/depression
och för att kunna "fixa" min social fobi så måste jag få bort min ångest först,
MEN jag har bland annat ångest för att jag har social fobi, Så de är jävligt krångligt och jävligt jobbigt att leva med de som jag har! och jusst nu går jag hos läkare men de enda dom gör är att skriva ut mediciner och hoppas på de bästa typ.
och jag vill ha ett jobb de vill jag, jag hatar att bara sitta hemma hela dagarna,
och jag vill träna, MEN jag har inte orken till de, pga allt de här, Och jag hatar när folk säger att jag är lat, För jag är inte lat! någon med ångest har jävligt svårt att ta tag i saker!
så döm mig inte innan ni vet hela sanningen!
 
är bara en liten del av allt men just nu så orkar jag inte skriva nå mer...
 
 
 
 

 
 
Micke

Micke

8 mars 2013 12:48

Hejsan!, var tvungen och läsa.... Har en liknande sjukdom, så jag vet hur det känns! Inte kul, och det värsta är att folk inte fattar nå vad man menar lr känner. Men jag var tvungen att börja me medicin och det hjälper, trodde jag aldrig!

Ha det bra! Titta gärna in på min blogg om du vill.
Ps: Lämna gärna tips om roliga fotoställen i Mora,ska dit i vår. :)

http://www.mikael82karlsson.bloggplatsen.se

Jasmine Thorildsson

8 mars 2013 13:00

Ja de värsta som finns när ingen förstår, ja jag har testat massa olika mediciner och dom hjälpte ingenting, fick massa biverkningar så jag sluta med den!
Det ska jag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jasmine Thorildsson - 2 maj 2013 18:35

har flyttat bloggen till  http://www.nattstad.se/jsthorildsson ...

Av Jasmine Thorildsson - 2 maj 2013 14:51

Tänkte göra ett inlägg om min ångest, så ni som inte vill läsa kan sluta med de nu. Som jag sagt förut har jag haft ångest i princip hela mitt liv, men just nu är den som värst och såhär har jag mått sen 8 månader tillbaka sen jag och den där gjorde...

Av Jasmine Thorildsson - 1 maj 2013 20:41

Så less på att få skit för allt , vad fan nån annan än gör så är de mitt fel, idioter... Vill iaf tacka alla som gjorde valborg helt kung, ni är för bra ...

Av Jasmine Thorildsson - 1 maj 2013 05:32

Haft en bra kväll ! Synd att man tänker för mkt !.

Av Jasmine Thorildsson - 30 april 2013 21:03

Sitter och dricker med dom bästa just nu :) helt underbart att ha så bra vänner :) ...

Ovido - Quiz & Flashcards